Songcamp 2.0 recap

Elk jaar organiseert Poppunt Overijssel in samenwerking met de drie Overijsselse poppodia Hedon, Burgerweeshuis & Metropool het project Songcamp. Met dit jaar Songcamp in een nieuw online jasje.

Tijdens dit project is er ruimte voor meer deelnemers in een nieuw toegevoegd voorbereidend traject met online coaching en workshops. Een selectie van acts uit dit traject krijgt toegang tot het aansluitende songcamp VIP-traject. Hierbij krijg je de kans om de verschillende aspecten van je carrière nog verder met een coach onder de loep te nemen.

Afgelopen weken hebben 13 acts deelgenomen aan diverse masterclasses van David Koster, Annerieke Otten en Cor Hospes. We hebben de deelnemende acts gevraagd hoe ze deze masterclasses hebben ervaren en hoe ze de kennis gaan toepassen op hun idee.

Act: Babs

Babs & David De masterclass van David ging over het maken van een goed concept. Je kan wel een goed product hebben, maar wat minstens even belangrijk is, is een goed concept! De kennis die ik op gedaan heb bij deze masterclass, zorgt ervoor dat ik mijn plan veel concreter kan maken. Wat bijvoorbeeld een belangrijke vraag was, die gesteld is tijdens de masterclass, is ‘Wat is het doel van je act?’ Dat is zo’n beetje de kern van alles in je concept, dus nu ik daar een antwoord op heb, kan ik mijn concept uitdiepen. Alles valt ineens op z’n plek. Ik had de puzzelstukjes al, maar door David’s masterclass, kan ik de puzzel werkelijk leggen.

Babs & Cor De masterclass van Cor ging over marketing en merken. Een act is een merk en hoe duidelijker het verhaal van het merk, hoe meer mensen luisteren. Hij heeft ons laten nadenken over wat ons nou onderscheidt van andere acts in de scene, wat onze boodschap is en wat ons publiek is. Door Cor zijn masterclass, lag voor mij de focus ineens op het maken van onderscheid. Want als je je kan onderscheiden van anderen, val je op. Ik heb nooit zo stil gestaan bij de dingen die mij anders maken dan andere acts, maar door Cor’s masterclass ben ik me daar ineens best wel bewust van en heb ik het vertrouwen dat ik me kan onderscheiden in m’n scene als ik verder ga inspelen op die verschillen.

Act: Chris Egbers

Chris & Annerieke Annerieke liet ons ons plan visualiseren: hoe moet het eruit gezien hebben als het geslaagd is? Dat zorgde er bij mij voor dat mijn creativiteit aansloeg en dat ik allerlei nieuwe ideeën bedacht voor onze single-release. Daarnaast keken we naar waarom je het zo belangrijk vindt om dit plan te laten slagen. Dat liet mij inzien waarom ik gemotiveerd ben om dit plan te laten slagen. Die motivatie kun je gebruiken bij het aanvragen van fondsen voor je project.

Act: BRINK

BRINK & David David weet véél en gaat diep! De manier waarop David verschillende moodboards langsgaat van artiesten, gefocust op styling, sfeer, al met al: branding, is ontzettend leerzaam en wordt tot in detail duidelijk uitgelegd. Het laat je realiseren hoe slim David met zijn artiesten te werk gaat.Wat we vooral meenemen in ons plan is het kritisch kijken naar welke duidelijke sfeer we neer kunnen zetten, wat wij uitstralen, hoe het live eruit ziet en zorgen dat de luisteraar/kijker precies de indruk krijgt die wij willen geven.

Act: ROES

ROES & Cor Cor is een STRIJDER! Hij trekt je uit de camouflage en zet je in je entourage. Naar een hoger etage, vanuit de etalage, zo zet je de rage. Hij zei, volgens mij: ‘ben jezelf en zet je af!’ 

ROES & David David is een BAAS! Hij is zo iemand die je tijdens een afterparty kan uitleggen waarom de eierbal een goed concept is en waarom mensen dit blijven kopen. Wij proberen nu nog meer in de ziel van de eierbal te kruipen.

Meer info over het project Songcamp vind je hier.
Het aanmelden voor dit jaar is gesloten. In 2021 vind er een nieuwe Songcamp plaats.